Volgende pagina >>
Hoofdstuk 3
Beschrijving
Centraal staat de grote hall,welke gevuld is met drie
scheepsmodellen,waarvan een getrouw schaalmodel op 1/10 van "De Groene Draeck"
van Koningin Beatrikx en het model van de J-Class "Endavour" alsook een varend
Engels model.
De schilderij van Julien Dupré heeft tientallen jaren bij Gallerij Campo op de Meir
gehangen,doch schijnt voor deze plaats gemaakt te te zijn.Een ander schilderij getekend
Sir Edwin Landseer stelt Diogenes in een ton voor,welke het bezoek van Hannibal ontvangt
en op diens vraag "wat kan ik doen voor U mijn vriend?" slechts één wens heeft
namelijk uit zijn zon te willen staan zodat hij van de eenvoudige dingen van het leven zou
kunnen genieten.De honden welke deze scène voorstellen zijn sprekend voor de
personnages.Een ander romantisch schilderij getekend stelt de vlucht voor van een Slavisch
koppel te paard langs het strand.
Boven de schouw bevindt zich de obeit van de laatste adellijke bewoonster van het pand.
Een Beckstein piano ontvangt tijdens de wintermaanden kinderen van 8 tot 14 jaar als
toekomstige kandidaten voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd.Zij kunnen zich hier oefenen
in het kader van een recital voor een tachtigtal muziekliefhebbers en sympathisanten.
De laatste aanwinst betreft een straatorgeltje uit de vorige eeuw getekend "Les
Frères Luminaire à Paris" en zou ooit nog de begeleiding verzorgd hebben van Edith
Piaf in Parijs..Het schilderij voorstellende "De Raadsheren van de stad Utrecht"
valt op door zijn gestrengheid maar de bekende schilder Thierry Poncelet uit Monaco heeft
hondenkoppen geplaatst op hoofden van de edele heren,doch met behoud van hun intelligente
uitdrukking.
De panelen op de vroegere inkomdeur komen uit een achttiende eeuwse Franse muziekkamer.
De schouw is origineel uit de tijd van Rubens.De achterwand bezit een haardplaat met
dubbel wapenschild,waar de oorsprong niet kan van terug gevonden worden.Het zelfde geldt
voor twee maçonnieke tekens welke kennelijk in dit gebouw niet thuis horen.
De grote eetzaal welke soms gebruikt wordt voor het geven van voordrachten en conferenties
wordt beheerst door een grote Louis-Philippe tafel.Aan de muur hangen drie grote
schilderijen een Sint Bernardus ,een Berner-Zenner en de kop van de geliefkoosde hond van
de huidige bewoonster welke door Thierry Poncelet op het lichaam is gezet van een
bijzonder voorname edelman.
Eén muur is ingenomen door erg groot wandtapijt getekend Van der Borgt anno 1476.De kleur
van de overgordijnen is aangepast aan de kleuren in het wandtapijt en om de woorden van de
decorateur te gebruiken "deze zijn zo mooi dat de dochter ze kan gebruiken als een
avondkleed"
Het salon is intiem en volledig omgeven door een achttiende eeuwse lambrisering.De open
haard en de aangepaste verlichting geven hier een bijzondere sfeer.
Een klein schilderij welke een notaris voorstelt die zijn vederpen aanscherpt geeft goed
de sfeer van deze knusse ruimte.Ook hier vinden we een prachtige maquette van een Hollands
botterjacht gemaakt door Andries,evenals het model van de Thistle Three,het vlaggenschip
van de Royal Yacht Club van België uit de tijd dat de heer Murdoch voorzitter was.Dit
schip heeft voor de huidige eigenaars een bijzondere betekenis aangezien het wrak
gedurende jaren aan de Lobroekdok heeft gelegen en de eenvoudige scheepstimmerman door hen
werd gesponsord,maar gezien de verantwoordelijkheden verbonden aan het varen met zulk een
groot en zwaar schip diende het uiteindelijk met spijt in het hart verkocht te worden.
De nautische sfeer kan overigens onmiddellijk opgesnoven worden bij het binnenkomen door
de talrijke achterglasschilderijen,waarvan het Scheepvaartmuseum in ket Steen te Antwerpen
de grootste collectie ter wereld bezit.
De Rede van Antwerpen is een collectiedroom van de huidige eigenaars en zegt veel over het
leven aan de kade en de scheepswerven in de vorige eeuw.
De culturele touch van de bewoonster valt op door het levensgrote zittende beeld van
waarbij het cultureel gehalte van elke bezoeker kan getest worden: acht op de tien
weet niet wie deze beroemde dame zou kunnen zijn.In de zijgang rusten tegen de muur zes
levensechte heiligen uit een Leuvens klooster.
In de tussengang naar de grote hall hangen nog enkele nautische werken met vooral een
prachtig doek van .. en de originele ets van het kasteel van ..
Boven de inkom van het groot bureel staat het wapenschild van de grootvader van de huidige
bewoonster,welke door Paus Pius XII voor zijn verdienstelijk werk als Voorzitter van de
Pauselijke Zouaven tot Palatijnse Graaf werd verheven.Palatijnse adelbrieven staan
volledig los van de wereldlijke adel,doch hebben ongeveer de zelfde structuur als deze
laatste.
Een monumentale gotische trap leidt naar de eerste verdieping,die ook bereikbaar is langs
de lift en een andere prachtig gesculpteerde trap,waarvan de herkomst zou kunnen liggen
bij de rooftochten uit de zestiende eeuw.de daarop aansluitende trap in "fer
forgé"is een overblijfsel van de bekende Antwerpse familie Galler welke het kasteel
gedurende een zestal jaar bewoonde.
De eerste verdieping bevat,buiten een tiental thans ongebruikte kamers,één bijzonder
grote slaapkamer van 20 m op 6 m met een wandtapijt uit de zestiende eeuw en voorstellend
. In deze zelfde ruimte is er nog een zithoek met open haard en een Engels bureel met dito
bibliotheek, zodat het geheel als een echte loft zou kunnen bekeken worden.Een kleine
aansluitende kamer is volledig dressing en leidt naar een iets lager gelegen badkamer
volledig in groene "Verde Patricia" marmer ,waarin een Romeins bad met alle
jacuzziattributen en een bijzonder aangename douche met de nodige sproeiers langs alle
kanten.Alle houtwerk is in bootstijl en boven elke deur is een oud wapenschild
aangebracht.Verder is er nog een gastenslaapkamer,een fitnessroom en een massagekamer.
Langs de lift van het nieuwe gedeelte bereiken we de biljartkamer en een kleine filmzaal
met een indrukwekkend groot scherm en bibliotheek,waarin rechtsboeken de plaats hebben
moeten ruimen voor yachting-litteratuur met onder andere de beschrijving van alle zeilers
die een wereldreis ondernomen hebben beginnend met Alain Gerbault met zijn "A la
poursuite du soleil".
Volgende pagina >>